Socialrådgivere sidder ofte i krydspres mellem at skulle hjælpe de psykisk sårbare, samtidig med at der skal stilles krav inden for systemets rammer. Guiden giver dig gode råd og redskaber til at navigere i de svære samtaler.
Artiklen er skrevet af Susan Paulsen
og bragt i Dansk Socialrådgiverforenings fagblad Socialrådgiveren nr. 7 på side 10 - 11, i november 2024.
Et af de vigtigste principper i samtalen med psykisk sårbare er at få vedkommende til at føle sig hørt og mødt. Det gør du først og fremmest ved at sætte nogle ord på det, der er vigtigt for borgeren. Det...
Uklarhed kan øge angst og usikkerhed hos den psykisk sårbare, og derfor er det vigtigt at kommunikere tydeligt og støttende – og det er lettere, når man har nogle konkrete redskaber med sig i værktøjskassen, siger Birgitte Wärn, som underviser og giver supervision til socialrådgivere om samtalen med psykisk sårbare.
Artiklen er skrevet af Susan Paulsen
og bragt i Dansk Socialrådgiverforenings fagblad Socialrådgiveren nr. 7 på side 12, i november 2024.
Der bliver skrevet meget om, at mange mistrives, og en hel del om de enkelte lidelser, men der bliver ifølge Birgitte Wärn ikke skrevet...
BOGANMELDELSE – Vi taler meget OM dem – og nu kan vi alle blive bedre til at tale MED psykisk sårbare. En ny bog, “Guide til samtalen med psykisk sårbare”, giver masser af gode værktøjer til professionelle og andre, der skal eller gerne vil hjælpe mennesker i mistrivsel frem imod et bedre liv.
Boganmeldelsen er skrevet af Le Lyby
og bragt af pov.international den 8. november 2024.
De fleste af os kender med garanti nogle psykisk sårbare mennesker, der er pressede af aktuelle livsomstændigheder, enten konstant eller på tidspunkter i deres liv, og derfor lever i mistrivsel.
Vi kan være i familie med nogen...
Hvordan hjælper man bedst en psykisk sårbar borger, når man samtidig skal stille krav eller sige nej til noget? Det dilemma sidder mange velfærdsmedarbejdere i. Som leder kan du støtte dem ved at skabe rammer for viden og konkrete metoder.
Indlægget er skrevet af Birgitte Wärn
og bragt af onlinemagasinet offentligledelse.dk den 4. november 2024.
Et klassisk dilemma i velfærdsarbejde er at kunne navigere inden for rammerne af det system, man er ansat i, samtidig med at man skal støtte borgere, som fx har det psykisk svært eller på anden måde føler sig presset af sine livsomstændigheder. Mange...
Corona-krisen har synliggjort den store værdi, som online kurser kan tilbyde, når fysisk fremmøde ikke er muligt. Københavns og Hillerød kommuner deler her ud af deres helt friske erfaringer, og en kursusudbyder tegner en skitse af sin online læringsfilosofi. Det kan alle lære af, også når vi har lagt Corona-krisen bag os.
Indlægget er skrevet af Thomas Tim Jensen
og bragt af onlinemagasinet www.kl.dk den 18. maj 2020.
ONLINE OG OFFLINE
Ikke kun Danmarks elever og studerende, men også mange medarbejdere rundt om i landets kommuner har logget ind på læringsplatforme og har været til online...
Stress er blevet lidt af et modeord, nærmest en folkediagnose, der bruges i mange forskellige sammenhænge og om mange forskellige tilstande. Men hvad vil det egentlig sige at have stress? Og hvilke redskaber kan man bruge i samtalen med den stressramte?
SOM RÅDGIVERE OG SAGSBEHANDLERE sidder vi ofte over for mennesker, der slås med stressproblematikker. Det kan være den langtidssygemeldte, der er gået ned med stress, og som nu skal hjælpes tilbage til en hverdag, som vedkommende kan holde til. Eller det kan være kontanthjælpsmodtageren, der ud over ledighed også slås med fx angst, og for hvem kravet om aktivering i sig...
”Jeg vidste jo egentlig godt, at han havde det skidt – jeg vidste bare ikke, hvad jeg skulle gøre eller sige”. Sådan lyder det ofte fra kolleger, når en medarbejder er gået ned med stress. Omgivelserne har med andre ord været klar over, at noget var galt, men har haft svært ved at handle i forhold til det.
Eftersom kollegerne er tættest på i hverdagen, er det ofte dem og ikke lederen, der først opdager faresignalerne. Af samme grund er det vigtigt at få kollegerne på banen, når vi taler stresshåndtering på arbejdspladsen. Spørgsmålet er så, hvad vi som kolleger kan...
HVAD ER STRESS?
”Stress er kroppens svar på en belastning, der kan være både fysisk og psykisk (..) Det afgørende for, om belastningen fører til stress, er dels belastningens styrke og varighed, dels hvordan man oplever den. Oplevelsen af belastningen afhænger af personlige og miljøbestemte ressourcer” (Bo Netterstrøm, ”Stressbogen”).
Hvorvidt en belastning fører til stress afhænger altså af 3 ting:
HVAD ER FORSKELLEN PÅ AT VÆRE STRESSET OG PÅ AT...
”Jeg vidste jo egentlig godt, at han havde det skidt – jeg vidste bare ikke, hvad jeg skulle gøre eller sige”. Sådan lyder det ofte fra kolleger og ledere, når en medarbejder er gået ned med stress. Omgivelserne har i disse tilfælde været klar over, at noget var galt, men har haft svært ved at handle i forhold til det, ikke af mangel på velvilje, men af mangel på viden om, hvordan man skal gribe det an, og af frygt for at træde for nær.
Andre gange har leder og kolleger intet bemærket, før de ”pludselig” står med en sygemelding. Sådanne tilfælde kan forklares med...
...hvordan man som sagsbehandler og jobkonsulent kommunikerer med depressionsramte
Af Birgitte Wärn, Wärn Kompetenceudvikling, 2009
I løbet af det første studieår begyndte Pia langsomt at få det dårligt. Hun sov ikke mere end 4-5 timer om natten, fik sværere og sværere ved at koncentrere sig, følte ikke, at hun magtede noget, og blev mere og mere trist. Hen mod sommeren havde hun det så skidt, at hun sprang fra studiet og flyttede hjem til forældrene igen. Pia mener selv, at en af de primære grunde til hendes depression var en frygt for ikke at kunne leve op til forventningspresset, både hendes eget...
Om behandling af dine personlige data: Venligt se Privacy Notice.