Corona-krisen har synliggjort den store værdi, som online kurser kan tilbyde, når fysisk fremmøde ikke er muligt. Københavns og Hillerød kommuner deler her ud af deres helt friske erfaringer, og en kursusudbyder tegner en skitse af sin online læringsfilosofi. Det kan alle lære af, også når vi har lagt Corona-krisen bag os.
Indlægget er skrevet af Thomas Tim Jensen
og bragt af onlinemagasinet www.kl.dk den 18. maj 2020.
ONLINE OG OFFLINE
Ikke kun Danmarks elever og studerende, men også mange medarbejdere rundt om i landets kommuner har logget ind på læringsplatforme og har været til online undervisning her i foråret 2020. Uden mulighed for at mødes fysisk har online kurser vundet frem, og undervejs har man måttet tage stilling til, hvordan man håndterer de online muligheder gennem struktur og ledelse, med økonomi og i forhold til faglig udvikling. Københavns og Hillerød kommuner har gjort sig nogle erfaringer, som de her deler ud af, og Birgitte Wärn, som er en aktuel kursusudbyder, som kommunerne har gjort brug af, tager os om bag kulisserne og fortæller, på hvilke punkter hun ser, at god online undervisning skiller sig ud.
NY PÅ JOB
Sisse Bang Olsen var knap nok mødt på sit nye job som beskæftigelseskonsulent i Københavns Kommunes beskæftigelses- og integrationsforvaltning på Gl. Køge Landevej den 2. marts 2020, før Corona-krisen ramte ti dage senere. De første borgersamtaler havde hun afholdt, men der var meget at sætte sig ind i endnu, da hun og kollegerne så blev sendt hjem for at arbejde. Heldigvis var der allerede kort efter nytår blevet planlagt et online kursusforløb om netop samtaleteknik, og det gik Sisse og mange af hendes kolleger så i gang med.
"Den seneste tid har jeg været under oplæring, og det har jeg følt jeg mig tryg ved, selvom det har været kursus på afstand," siger Sisse.
Sisse har oplevet den online undervisning som en god måde at være sammen med sine nye kolleger på og som en relevant og vigtig faglig overbygning. Hun giver her sine erfaringer videre.
SISSES FEM GODE RÅD SOM MEDARBEJDER
LEDERVINKLEN PÅ ONLINE KURSER
Sisses leder hedder Tine Hornbak. Hun er afdelingschef for arbejdsmarkedsfastholdelse i København og er desuden medlem af forvaltningens centrale kompetenceudviklingsudvalg. Tine vurderer, at det seneste online kursus “Samtalen med psykisk sårbare og syge" i krydsfeltet mellem rollen som myndighed og borgerens hjælper har været rigtig godt. Tine samler her sine erfaringer i 5 gode råd.
TINES FEM GODE RÅD SOM LEDER
HILLERØD LÆRER ONLINE
I Hillerød Kommune har man gennemført et blended learning-forløb her i det tidlige forår, hvor man har kombineret online kursus med fysiske workshops. Kurset blev dog afsluttet, før Corona-krisen satte ind. Tina Lyhne, sektionsleder i Socialfaglig Enhed, anlægger et syn på online læring, som angår både fordele og ulemper.
TINAS 5 GODE RÅD SOM LEDER
LÆRINGSFILOSOFI
Birgitte Wärn (www.birgittewarn.dk) har i regi af sin konsulent- og kursusvirksomhed i 15 år rådgivet og undervist sagsbehandlere og andre rådgivere i kommuner, stat og faglige organisationer i samtaleteknikker. Her i foråret 2020 har hun blandt andre haft Københavns og Hillerød Kommuner på både online og offline kursusmoduler. På kurserne har sagsbehandlere øvet sig i praksisnære teknikker til, hvordan de bedst håndterer samtalerne med psykisk sårbare borgere og får hjulpet dem videre i forhold til job eller uddannelse. Birgitte nævner her nogle grundtræk af sin online læringsfilosofi.
"Styrken ved online kurser er fleksibiliteten, nemlig at du kan se og gense elementer i kurset, når og hvor du vil, og at du dermed løbende kan gå ind og arbejde med din faglighed op imod kurset. Du kan for eksempel prøve de nye teknikker af i dit daglige arbejde med rigtige borgersamtaler, og du kan løbende bygge flere teknikker på, som du så prøver af i virkeligheden," siger Birgitte.
Tilmeld dig vores email liste og modtage træning og nyheder i din indbakke.
Om behandling af dine personlige data: Venligt se Privacy Notice.